Visste du dette om omega-3?

De fleste av oss har hørt om helsemessige fordeler av både tran og omega-3. Men hva er egentlig omega-3? Hvorfor skal vi spise det og hvordan får vi i oss nok av det? Her er alt du trenger å vite.

Hva er omega-3?

Forskning viser at de essensielle omega-3-fettsyrene er bra for kroppen vår, og vi trenger å få dem via maten vi spiser. Det er de lange omega-3-fettsyrene som har vist seg å ha størst helsemessige fordeler. Flerumettet fett i form av omega-3-fettsyrene DHA og EPA bidrar til:

  • å opprettholde hjertets normale funksjon.*
  • å opprettholde et normalt syn.**
  • å opprettholde normal hjernefunksjon.**

Les også: Slik påvirkes hjernens utvikling av omega-3

Les også: Hvorfor er omega-3 viktig for barnets syn?

Omega-3 fra både fisk og planter

Fisk som livnærer seg på EPA- og DHA-rike alger, får et høyt innhold av omega-3- fettsyrer. Små fisker spises av større fisker, og slik konsentreres de lange omega-3-fettsyrene i sjømaten. Mennesker som deretter spiser fisk og skalldyr, får en økt mengde av disse sunne fettsyrene i kroppen.

Omega-3 fra planteriket, i form av den korte ALA-fettsyren, må omdannes til de lange EPA-fettsyrene og videre til DHA før kroppen kan nyte godt av dem. Mennesket omdanner trolig ikke ALA til EPA spesielt effektivt. Derfor må vi spise mye mer av planteoljene enn marine oljer for å oppnå de samme nivåene av omega-3-fettsyrene EPA og DHA i kroppen.

Hva skal man spise for å få i seg omega-3?

I motsetning til andre viktige næringsstoffer produseres ikke omega-3 naturlig i kroppen. Derfor er vi helt avhengig av å få omega-3-fettsyrer fra maten vi spiser, og det er marine omega-3-fettsyrene kroppen har best nytte av. Disse finnes først og fremst i fet fisk som laks, sild, ansjos, sardiner, kveite og makrell. Også mager fisk som torsk, sei, lyr og breiflabb inneholder omega-3, men i mindre mengde.

De korte omega-3-fettsyrene finner vi for eksempel i rapsoljebasert matfett, som for eksempel flytende margarin. De finnes også i korn, frø og soya/mais-oljer. Linfrø har spesielt høyt innhold av omega-3.

Siden det i all hovedsak er fet fisk som gir nok av de lange omega 3-fettsyrene, er det viktig å ta tilskudd av omega-3 dersom man ikke spiser nok fisk.

Vitamin E beskytter den viktige omega-3-fettsyren DHA

Omega 3-fettsyrer slik som DHA bygges inn i kroppens celler og holder overflaten smidig og fleksibel. DHA er derfor viktig for både cellenes struktur og funksjon. Men slike fettsyrer kan lett oksideres (harskne). Dette vil ha en negativ effekt på cellenes funksjon.

Antioksidanter er kroppens naturlige forsvar mot oksidasjon og de hindrer at det dannes en skadelig ubalanse i kroppen som kalles oksidativt stress.

Vitamin E er en viktig fettløselig antioksidant som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Den naturlige formen av vitamin E er den som tas best opp i kroppen. I HappyMe bruker vi vitamin E produsert fra soyabønner (ikke-genmodifisert).

HappyMe Chewable Calamari Omega-3 er utviklet for å bidra til barnets normale utvikling og inneholder omega-3-fettsyrene DHA og EPA, vitamin D og vitamin E. I motsetning til andre omega-3-tilskudd på markedet er råvaren calamari og ikke fisk.

 *Den gunstige effekten oppnås ved et daglig inntak på 250 mg EPA og DHA per dag. 

** Den gunstige effekten oppnås ved et daglig inntak på 250 mg DHA per dag.