Immunforsvaret hos barn

Vitamin D er en viktig nøkkel til kroppens immunforsvar og hjelper med å aktivere det til rett tid.

De første årene i barnehage og skolegang kan være en utfordring for både voksne og barn. Barna er mye innendørs, har ikke alltid den beste håndhygienen og er ofte nær hverandre. Dette er en utfordring når immunforsvaret ennå ikke er ferdigutviklet. Spesielt om høsten og vinteren er det vanskelig å unngå å bli forkjølet.

Immunsystem og vitamin D?

Vitamin D bidrar til immunsystemets normale funksjon hos barn og er en nøkkel til kroppens immunforsvar som hjelper med å aktivere det til rett tid. 

Vitamin D produseres i huden når UV-stråler treffer huden, men denne produksjonen er ikke tilstrekkelig for å opprettholde nødvendig nivå av vitamin D i kroppen. Dette gjelder spesielt i vinterhalvåret når det er sparsomt med sol. I tillegg vil klær og solfaktor vi beskytter barna med om sommeren redusere mengden vitamin D som kan produseres.

Les også: Vitamin D er viktig for utvikling av barns benbygning

Kostholdsundersøkelser viser at hverken barn, ungdommer eller voksne i Norge spiser så mye fisk som myndighetene anbefaler. I alle disse alderskategoriene er det også påvist grupper som har utilstrekkelig mengde vitamin D i kroppen. Det er derfor viktig at barnet får tilført nok vitamin D fra maten. Fet fisk som laks og ørret er en god kilde til vitamin D. Det kan også være en god ide å følge myndighetenes råd og gi barnet tilskudd av vitamin D.

Les også: Vi spiser mindre fisk og for lite vitamin D

Bestill HappyMe i dag!

smaksgaranti og happyme

HappyMe Chewable Calamari Omega-3 inneholder omega-3-fettsyrene DHA og EPA, vitamin D og vitamin E. Kun én gelépute om dagen er nok for barn, selv om det kan være fristende å spise fler! Én pute dekker behovet av den essensielle fettsyren DHA, som har dokumentert effekt på hjerne*- syn*- og hjertefunksjonen**.

*Dokumentert effekt ved 250 mg DHA per døgn. 
**Dokumentert effekt ved 250 mg DHA og EPA per døgn.